V tomto konkrétnom prípade ide o asanáciu objektov v areáli Kablo, za ktorou stojí developerská spoločnosť HB Reavis. V tejto zóne má za 17 miliárd vyrásť jeden z najmodernejších súčasných bratislavských projektov, Twin City. V rámci prípravy bola zbúraná Feiglerová kotolňa, avšak bez povolenia. Investor sa odvolával na zlú statickú situáciu. Prirodzene, ihneď sa dvihla vlna pobúrenia. Mnohí poukazujú na fakt, že budova mala byť zapísaná do zoznamu pamiatok, alebo že je jedinečným príkladom industriálnej architektúry na konci 19. storočia. Aktivisti si myslia, že investor mohol budovu zakomponovať do výstavby, prípadne v extrémných prípadoch nestavať nič.
Ale spýtajme sa: je toto správna cesta?
Akú chceme mať Bratislavu?
Pamätám si na slová primátora, že chce pritiahnuť turistov na viac ako na víkendový pobyt. Ale má Bratislava na to, aby ich na dlhší čas pritiahla? Predstavme si typický program turistu: v piatok príde, do večera si kukne centrum, posadí sa do kaviarne a večer sa vráti do hotela. V ďalší deň ide povedzme na Devín, naobeduje sa, vráti sa, večer možno pôjde do divadla. V nedeľu odíde. Prečo? Prečo tu nezostane dlhšie, ako napríklad vo Viedni, Budapešti, Prahe? Z jednoduchého dôvodu. Lebo Bratislava nemá čo ponúknuť. Momentálne nemá nič, v čom by bola atraktívnejšia od vyššie spomínaných miest. Jadro je pekné, to áno, ale je maličké. Pamiatok je málo a väčšna je celkom nezaujímavá.
Keď som bol v lete v Paríži, uvedomil som si, kde je problém. Potenciál Bratislavy nie je v pamiatkach. V tom nikoho nezaujmeme, lebo podobných miest ako Bratislava je v Strednej Európe veľa. Bratislava ma hlavne veľkolepý potenciál v novej výstavbe. Tak ako je v Paríži La Défance "dodatočná atrakcia" pre turistov oproti hlavným parížskym monumentom, tak bude Staré mesto dodatočnou atrakciou k modernej Bratislave. Projekty ako Eurovea, Riverpark alebo aj Twin City pomôžu urobiť z Bratislavy naozaj moderné mesto, akých v Európe nie je veľa.
Samozrejme, nehovorím, že by sme preto mali búrať pamiatky. To určite nie. Lenže Bratislava jednoducho v tomto nemôže konkurovať jadrám Strednej Európy, a bolo by hlúposťou sa o to pokúšať. Budovať mrakodrapy a moderné centrá je jedinečnou šancou, akú napríklad Viedeň ani Praha kvôli UNESCO nebudú môcť využiť.
A, nakoniec, Kablo. V toto prípade je tu konflikt medzi históriou a využiteľnosťou. Ak by sa Feiglerova kotolňa zachovala, mali by sme tu síce zaujímavý pozostatok po niekdajšej priemyselnej štvrti, ale určite horšie využiteľný (ale nehovorím, že nevyužiteľný), ako koncept od HB Reavisu. Veď nakoniec, mestá prechádzajú vývojom. Na začiatku 20. stor. sa veľmi kritizovala budova Uhorskej banky na Hlavnom námestí, dnes je považovaná za jednu z najkrajších budov námestia. Nový most, kvôli ktorému bola zbúraná tretina historického jadra Bratislavy, je slovenskou Stavbou 20. storočia a neodmysliteľným symbolom Bratislavy. Podobne je to aj s Eiffelovou vežou v Paríži. Koľko pamiatok bolo vtedy zbúraných? A dnes už nikto nežiali.
Nezahadzujme šance. Neohliadajme sa za tým, čo bolo. Náš život to už nezmení. Budúcnosť však môžeme zmeniť a verím, že Twin City ju zlepší k lepšiemu.